Kurumsal bir yapı içine girdiğinizde firmanın logosundan, verdiği mesaja kadar gözünüze çarpan her şey bir bütünlük içerdiğini farketmişsinizdir. Dünyamıza giren markaların çokluğu kafamızı karıştırsa da beğendiğimiz, beğenmediğimiz bir çok firma mevcut. Ama bugün kurumsal kimlik yapısında nelerin önemli olduğunu ele alırsak karşımıza birçok şey çıkıyor.
Bu yapılandırmayı bazı firmalar çok önem verse de, kimisi pek de önemsemiyor. Karşıma çıkan tea markasının kimlik yapısı hoşuma gitti.
Bir
kurumun kimliği dendiğinde aklımıza sadece kurum içinde kullanılan kalemler,
kağıtlar kartvizitler gelmemelidir. Kurum kimliği uzun süreçlerden oluşuyor. Bu süreç uzun bir zaman
dilimini kapsamakta. Bu yüzden kurum kimliğini oluşturmak, her kurum için
geçerli olmayabiliyor.
Kurum
kimliğinin unsurlarından, kurum felsefesiyle firmanın hedef kitlesine,
bulunduğu ülkeye veya uluslararası düzeydeki hedef kitlesiyle ve paydaşlarıyla
bu felsefeyi bütünleştirmek gerekiyor. Farklı olmak için fark yaratmak gerekiyor.
Markanın bakış açısını yansıtan kurum
kültürü kurumun her fonksiyonuna yansımaktadır. Kurumsal dizayn oluştururken
ise, kurumun kültürünü tasarımsal hale getiren, ürünleriyle, ambalajından,
satış noktalarına kadar yansımaktadır.
Kurumsal iletişim boyutunda firma ele
aldığı halkla ilişkiler, sponsorluk, sosyal sorumluluk kampanyalarıyla, kurumsal
reklamlarıyla beraber hedef kitlesiyle iletişim sağlar. Vermek istenilen
mesaj(lar) iletişim boyutunda karşımıza çıkar. Burada önemli olan açıklık ve
dürüstlüktür. Her kurumun hedef kitlesine ulaşması çeşitli pazarlama yollarıyla
olmaktadır. Bu iletişim boyutuyla beraber kurumun çevresine yansıttığı davranış
şekli kurumla bütünlük oluşturmalıdır.
Örneğin, Coca Cola,
Marka, “live
on the Coke side of life” / “Hayatın her anında Cola ile yaşa” mesajını her
reklamında yansıtmaktadır. Coca-Cola’yı hayatın her noktasıyla bütünleştirerek
ürünün hissettirdiği mutluluk, heyecan, gençlik, canlılık duygularıyla
bütünleştirerek Hedef kitle ile marka arasında etkileşim ve sempati
duyulmasını, ürün ve/veya ürünleri içildiğinde, satın alındığında kişide mutluluk uyandırdığını bir nevi bağımlılık yaratarak bunu sağlamaktadır.
Dikkat edilirse, reklamlarda kullanılan her insan figüründe gülümseme ifadesi
bulunmaktadır.
Ekonomik,
toplumsal, siyasi, bilgilendirme, kalite davranışları kurumları birbirinden ayırmaktadır. Kimisi güvenilir,
kimisi muhafazakar, kimisi çok yönlü, kimisi kötü bilgilendirmeler yaparak
ayrılmaktadır. Müşteriler de onlara yansıyan mesajlara göre, markaları takip
etmekte, ya markayla olumlu bir iletişime geçerler ya da o markadan
hoşlanmazlar. Kurumun imajıyla yansıtmak istediklerini bir objeyle, bir kişiyle,
bir maskotla vb. özdeşleşerek kurum kimliğini yansıtır.
Her
markanın hedef kitlesi farklılık gösterdiği gibi bazı markalar ise daha büyük
düşünüp tüm dünyanın onların ürünlerini alması, takip etmesini istemektedir.
Büyük başın büyük derdi olur misali, uluslararası bir marka zorlukları getirse
de kurumun oluşturduğu kimlik yapısı ne kadar sağlam olursa başarısı da o kadar
kalıcı olacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder