haftamın notu

haftamın notu: Hayallerim bazen gerçek olmayacak kadar kendime güzelse, hayal kurmaktan nasıl vazgeçebilirim ki?

5 Kasım 2013 Salı

Sosyal Medyadaki Krizler



İ.Ü. iletişim fakültesindeki yüksek lisansımın son aşamasında sosyal medyada kriz yönetimini inceledim. Bugün size incelemelerimden yola çıkarak dünyamızı ve ülkemizi etkileyen çeşitli kriz süreçlerine karşı Halkla ilişkiler açısından nasıl yaklaşılabileceğini yorumlayacağım.
  
 
Çeşitli kriz tanımlarına bakıldığında krizler kuruluşlar için beklenmedik bir olay ve büyük bir tehdit unsuru oluşturmaktadır. Bu tehdit unsurunu iyi değerlendirebilmek ise, yine kuruluşların yönetim stratejilerinde saklıdır. Kuruluşun yaşadığı krizi, lehine veya aleyhine çevirmek yine kendi elindedir. Krizde yaşanan olayların etkilerini en aza indirmek için hızlı hareket etmek çok önemlidir.
 
 
Kriz anlamı itibariyle tehdit oluşturan bir olay niteliğinde görünse de, kuruluşlar kriz süreçlerini doğru stratejilerle yönetirse bir fırsat doğabilir. Kuruluşlar için önemli olan en az zararla, hedef kitlelerini kaybetmeden, satışlar düşmeden krizi engellemektir. Krizlerde fırsatlar iletişimin iyi yönetilmesi ile doğru orantılıdır. İletişim,  kamuoyundaki algılamaları olumlu veya olumsuz şekilde etkilemektedir.

 

Krizler çeşitli şekillerde karşımıza çıkabilir. Eğer dikkat ederseniz bunu medyada ekonomik kriz, devlet krizi, kupa krizi, çevre krizi, personel krizi vb. şekillerde karşımıza çıktığını görebilirsiniz. Halkla ilişkilerin önemi, kriz dönemlerinde daha çok hissedilir. Günümüzde giderek artan rekabet ortamıyla beraber, teknolojinin hızla gelişmesi, internetin hayatın önemli bir parça haline gelmesi kuruluşları daha zor bir mücadele içine sokar. Bu yüzden farklı olmak gerekir. Kuruluşlar topluma kazandırdıklarıyla, ürün kalitesiyle, sosyal sorumluluk projeleriyle, çevreye gösterdiği duyarlılıkla marka yolunda ilerleyerek sektörde bir yer edinir. Bu ilişkilerde halkla ilişkiler aktif rol oynar.
 
Teknolojinin ilerlemesiyle geleneksel medya araçlarının yanında sosyal medya araçları da kuruluşların gündemine oturmuştur. Sosyal medyanın hızlı, maliyetinin düşük olması nedenleriyle kuruluşlar buradan takip edilmektedir. Sosyal medya, bir kişiden iki kişiye giden ileti, beş kişiye, on kişiye, milyonlara yayılabilir bir sistem yaratmıştır. Özellikle günümüzde Twitter ve Facebook’un etkin kullanılmasıyla her olumlu ve olumsuz olay paylaşılmakta, yorumlar yazılmaktadır.
 
Eğer bir kuruluş çevreye, insan sağlığına zarar veren, tehdit yaratan bir kriz ortamı içindeyse kuruluşun sosyal medyada hızlı hareket etmesi gerekir. Çünkü kullanıcılar beklemez ve karalamalar başlayabilir. Sosyal medyada kriz iletişimini yönetmek, halkla ilişkilerle iç içedir. Çift yönlü bir iletişim yapısı içinde olan halkla ilişkiler, kuruluşlar ve halk arasında sözcü olur. Kuruluşun her yaptığı, her açıklaması izlenir. Bu yüzden sosyal medya ortamlarında atılacak her adımda dikkatli olmak gerekir.
 
 

 Kuruluşların dikkat etmesi gereken bir nokta da sosyal medyada her mecranın farklı oluşudur. Bu yüzden her mecraya ayrı bir tarz gerekir. Ama kurum imajı bozulmadan verilmek istenen mesaj ortak olabilir. Twitter’da yorumların, fikirlerin, deneyimlerin hızla paylaşıldığı düşünülürse, kuruluşlar kriz dönemlerinde kurum yapısını bozmadan, güvenilir, samimi bir yaklaşım içinde olmalıdır. Böylece krizi daha az zararla atlatma şansı doğabilir, krizden önceki kurum yapısı işleyişine geri dönülebilir.
 
Bu yüzden şeffaflık, dürüstlük, paydaşlara karşı samimiyet, hızlı hareket etme, krizlerde proaktif davranma yeteneği, itibar ve olumlu izlenim için kriz yönetiminin devrede olduğu her medya ortamında halkla ilişkilerin yönetim gücü gereklidir.



 

 


 
 
 
 
 
 
 

 
 

Hiç yorum yok: