Hiç farkettiniz mi hayatımızın her alanında sponsorlar karşımıza çıkmakta. Örneğin, futbol ya da basketbol maçlarını izlerken, bir festivale ya da etkinliğe katıldığımızda kendini belli etmekten gurur duyan, hedef kitleye yönelik yapılan hareket çalışmaları.
Son 10 yıllık dönemde dünyada pazarlama bütçelerinde sponsorluk
çalışmalarına ayrılan pay hızla artmaktadır. Sponsorluğun diğer iletişim
harcamalarına kıyasla daha ekonomik bütçelerle hedef kitleye doğrudan ulaşmayı
mümkün kılması tüm dünyada pazarlama iletişiminde sponsorluğa daha fazla pay
verilmesini ve “dünyanın en hızlı gelişen pazarlama aracı” olarak nitelendirilmesini
sağlamaktadır.
Sponsorluk
Nedir? Bilgi ve iletişim çağında yaşadığımız
günümüzde rakipler arasından ön plana çıkmak, farkındalık yaratmak, hedef
kitleyle duygusal bir bağ kurmak ve az bütçelerle geniş kitlelere ulaşmak
önemli. Artık tüketiciler yalnızca bir ürün ya da hizmeti satın almıyorlar,
aynı zamanda o ürünün sunduğu hayat tarzını, hikayeleri, deneyimleri ve
duyguları satın alıyorlar. Son yıllarda bu amaçları gerçekleştirecek bir
pazarlama aracı diğer pazarlama araçları arasından ön plana çıkmaya başladı. Bu
etkin araç; Sponsorluktur. Sponsorluk
çok etkin bir pazarlama tekniğidir, bağış ya da yardım değildir. Sponsorluğun
amacı kurumu ya da ürünü tanıtarak imajı oluşturmak, güçlendirmek, indirekt
olarak satın alma tercihlerini etkilemektir.
Hangi konularda sponsorluk yapılır? Dünyada en yoğun
olarak yapılan sponsorluklar spor, müzik, kültür-sanat, eğitim, sağlık
konularını içeriyor. Araştırma-geliştirme, arkeoloji konusundaki projeler de
kurumlarca sıklıkla tercih ediliyor. Eğitim ve Sağlık her gruptan kişinin en çok sponsorluk yapılmasını
istediği faaliyet alanlarıdır. En bildiklerinizden, spora sponsor olan firma örnekleri, Beko Basketbol Ligi, Türk Telekom Arena Stadyumu gibi...
Festival sponsor firma örnekleri: Rock’n
Coke Coca Cola, Yapı Kredi Caz Festivali..
Dizilere
sponsor olan altın firmaları: Koçak Gold , Altınbaş
( kendi sektöründe dizilere sponsor olan ilk firma özelliğini taşıyor.)
Sadece sponsorluk yapmak yeterli mi? Hayır, sadece sponsorluk
yapmak yeterli değil. Önemli olan doğru
sponsorluk yapmaktır. Hedef kitleye, kurum stratejisine uygun doğru
projelerin seçilerek, kamuoyunda yeterli algılamayı sağlamak için uzun süre
devam ettirilmesi şarttır. Sponsorlukların doğru iletişim stratejisi ve halkla
ilişkiler uygulamaları ile desteklenmesi ve değerlendirilmesi başarıda önemli
rol oynar.
Sponsorluğun reklamdan farkı? Doğru
yapılan sponsorluklar hedef kitleye en kısa yoldan ve en etkili şekilde ulaşır.
Tüketici reklamın parası ödenerek yayınlandığını bildiği için reklama ön
yargılı yaklaşırken, önem verdiği konudaki sponsorluklardan daha çok etkilenir.
Yapılan araştırmalar göstermektedir ki, kamuoyu artık topluma katkıda bulunan
şirketlere daha çok itibar ediyor ve bu tercihi tüketime de yansıtarak
satışları arttırıyor. Çünkü tüketiciler artık ürünün kalitesi kadar onu üreten
kurumun imajına da önem veriyor. İmaj geliştirmek için de sponsorluk en uygun
iletişim araçlarının başında geliyor. Sponsorluk yapmak reklamdan daha
etkilidir.
İstanbul Üniversitesindeyken hem İletişim fakültesi Dekanımız, hem hocamız Prof.Dr.Aydemir Okay'ın Sponsorluk üzerine yazığı kitabını bu konu için tavsiye ederim. Keyifli okumalar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder