haftamın notu

haftamın notu: Hayallerim bazen gerçek olmayacak kadar kendime güzelse, hayal kurmaktan nasıl vazgeçebilirim ki?

13 Kasım 2013 Çarşamba

Sponsorlar Her Yerde...


Hiç farkettiniz mi hayatımızın her alanında sponsorlar karşımıza çıkmakta. Örneğin, futbol ya da basketbol maçlarını izlerken, bir festivale ya da etkinliğe katıldığımızda kendini belli etmekten gurur duyan, hedef kitleye yönelik yapılan hareket çalışmaları.
Son 10 yıllık dönemde dünyada  pazarlama bütçelerinde sponsorluk çalışmalarına ayrılan pay hızla artmaktadır. Sponsorluğun diğer iletişim harcamalarına kıyasla daha ekonomik bütçelerle hedef kitleye doğrudan ulaşmayı mümkün kılması tüm dünyada pazarlama iletişiminde sponsorluğa daha fazla pay verilmesini ve “dünyanın en hızlı gelişen pazarlama aracı” olarak nitelendirilmesini sağlamaktadır.
 
 

 Sponsorluk Nedir? Bilgi ve iletişim çağında yaşadığımız günümüzde rakipler arasından ön plana çıkmak, farkındalık yaratmak, hedef kitleyle duygusal bir bağ kurmak ve az bütçelerle geniş kitlelere ulaşmak önemli. Artık tüketiciler yalnızca bir ürün ya da hizmeti satın almıyorlar, aynı zamanda o ürünün sunduğu hayat tarzını, hikayeleri, deneyimleri ve duyguları satın alıyorlar. Son yıllarda bu amaçları gerçekleştirecek bir pazarlama aracı diğer pazarlama araçları arasından ön plana çıkmaya başladı. Bu etkin araç; Sponsorluktur. Sponsorluk çok etkin bir pazarlama tekniğidir, bağış ya da yardım değildir. Sponsorluğun amacı kurumu ya da ürünü tanıtarak imajı oluşturmak, güçlendirmek, indirekt olarak satın alma tercihlerini etkilemektir.
 
 
 
Hangi konularda sponsorluk yapılır? Dünyada en yoğun olarak yapılan sponsorluklar spor, müzik, kültür-sanat, eğitim, sağlık konularını içeriyor. Araştırma-geliştirme, arkeoloji konusundaki projeler de kurumlarca sıklıkla tercih ediliyor. Eğitim ve Sağlık her gruptan kişinin en çok sponsorluk yapılmasını istediği faaliyet alanlarıdır. En bildiklerinizden, spora sponsor olan firma örnekleri, Beko Basketbol Ligi, Türk Telekom Arena Stadyumu gibi...

Gündemde olan Vodafone Arena
 
Festival  sponsor firma örnekleri: Rock’n Coke Coca Cola, Yapı Kredi Caz Festivali..
Dizilere sponsor olan altın firmaları: Koçak Gold , Altınbaş ( kendi sektöründe dizilere sponsor olan ilk firma özelliğini taşıyor.)

 
Sadece sponsorluk yapmak yeterli mi? Hayır, sadece sponsorluk yapmak yeterli değil. Önemli olan doğru sponsorluk yapmaktır. Hedef kitleye, kurum stratejisine uygun doğru projelerin seçilerek, kamuoyunda yeterli algılamayı sağlamak için uzun süre devam ettirilmesi şarttır. Sponsorlukların doğru iletişim stratejisi ve halkla ilişkiler uygulamaları ile desteklenmesi ve değerlendirilmesi başarıda önemli rol oynar.

 

 
 
Sponsorluğun reklamdan farkı? Doğru yapılan sponsorluklar hedef kitleye en kısa yoldan ve en etkili şekilde ulaşır. Tüketici reklamın parası ödenerek yayınlandığını bildiği için reklama ön yargılı yaklaşırken, önem verdiği konudaki sponsorluklardan daha çok etkilenir. Yapılan araştırmalar göstermektedir ki, kamuoyu artık topluma katkıda bulunan şirketlere daha çok itibar ediyor ve bu tercihi tüketime de yansıtarak satışları arttırıyor. Çünkü tüketiciler artık ürünün kalitesi kadar onu üreten kurumun imajına da önem veriyor. İmaj geliştirmek için de sponsorluk en uygun iletişim araçlarının başında geliyor. Sponsorluk yapmak reklamdan daha etkilidir.


İstanbul Üniversitesindeyken hem İletişim fakültesi Dekanımız, hem hocamız Prof.Dr.Aydemir Okay'ın Sponsorluk üzerine yazığı kitabını bu konu için tavsiye ederim. Keyifli okumalar.
 
 

Hiç yorum yok: